• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 70019
+
-

۵۰ بنای تاریخی‌کردستان  مرمت می‌شود

مرمت و بهسازی ۵۰ بنا از ۲۰۰ بنای تاریخی استان کردستان توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان در دست انجام است به گزارش ایرنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: ۵۰ بنای تاریخی این استان امسال از محل اعتبارات ملی و استانی مرمت و بازسازی می‌شوند که عملیات اجرایی آنها آغاز شده است. 

«محسن علوی» با بیان این‌که با توجه به شرایط اقتصادی هنوز اعتبارات این ۵۰ بنا مشخص نشده است، اظهار داشت: سال گذشته ۳۶ بنای استان مرمت شد که در مجموع برای مرمت این بناها اعتباری بیش از 5 میلیارد ریال هزینه شد. 
وی افزود: از بناهای شاخص مرمت شده این استان در سال گذشته می‌توان به عمارت خسروآباد، مشیر دیوان، حمام خان، بازار سرپوشیده سنندج و بازار بیجار اشاره کرد. 

علوی اضافه کرد: پارسال مرمت و بازسازی خانقاه مولانا احمد در شهر سنندج به صورت کامل انجام شد و طبقه اول آن به صورت‌ سبکی و با توجه به مستندات گذشته به صورت عین به عین با مصالح اولیه بازسازی و بنا مورد بهره‌برداری قرار گرفت.مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان یادآور شد: مرمت منزل گله‌‌داری، مسجد روستای بزلانه، مسجد روستای پالنگان، دربند روستای ژیوار، مرمت و ساماندهی مقبره صیدی هورامی، مرمت و راه‌اندازی دفتر پایگاه منظر فرهنگی هورامان، مرمت و راه‌اندازی مهمان‌سرای پایگاه هورامان، مرمت و ساماندهی مقبره صفورا خانم و آماده کردن ساختمان صنایع دستی روستای ژریژه با هدف حفظ و نگهداری از میراث کردستان انجام شده است. 

وی تاکید کرد: مرمت منزل مجتهدی، آزموده‌ اردلان، صحرایی و حمام وکیل با حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست انجام است.  علوی با اشاره به این‌که ۱۲۰ اثر تاریخی در استان به محافظت و مرمت سالانه نیاز دارد، گفت: ۲ هزار اثر تاریخی در کردستان شناسایی شده که ۸۰۰ اثر آن ثبت ملی شده است.  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با اشاره به این‌که بناهایی که مالک خصوصی دارند به صورت مشارکتی مرمت می‌شوند، افزود: 8 نفر در حوزه مرمت آثار تاریخی در این اداره فعالیت می‌کنند.

 استان کردستان دارای هزار و ۵۲۰ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی است؛ ۸۷۲ اثر از این تعداد شامل ۷۷۳ اثر غیرمنقول شامل (آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۰ مورد میراث طبیعی، ۵۶ مورد میراث معنوی و ۲۳ مورد میراث منقول در فهرست آثار باستانی کشور به ثبت رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید